Aasta õppija 2020- Margit Soone

Soov areneda on meie sees sama ürgne kui loodus me ümber                                   

Hiiumaa aasta õppijat Margit Soonet (59) on iseloomustatud kui ehedat näidet elukestvast õppijast. Tema kohta on öeldud, et talle ei meeldi kui tema isikut esile tõstetakse –     tähelepanu poole püüdlemise asemel on ta usaldanud end looduse rüppe ja sellest on kannustatud ka tema lõputuna näiv teadmistejanu. Niisiis ongi Margit on õppinud Luual     metsatehnikuks, lõpetanud Suuremõisa Tehnikumis looduskeskkonna korralduse eriala, omistanud loodusgiidi eriala Haapsalu Kutsehariduskeskuses ning saanud loodusgiidi     erialal ka 5. taseme kutsetunnistuse Kutsekojas. Edaspidi plaanib ta väikeettevõtjana loodusgiidi teenust pakkuda, mistõttu on ta registreerunud Hiiumaa Ametikooli tänavu        sügisel algavale täienduskoolitusele „Alustava ettevõtja baaskurus“. Tegelikult on ta juba viimased 8 aastat korraldanud Hiiumaal koostöös Palade Loodushariduskeskusega ja   Muku matkaklubiga sügisesi seenenäitusi ja seenematku. Aja jooksul on temast saanud Hiiumaal tunnustatud „seenetark“ ja kogukonnas on harjutud tema käest         seeneteadmisi   saama. Ulatuslikele loodusteadmistele lisaks oskab Margit kuute võõrkeelt lisaks emakeelele ja täiendab end keeleõppe alal järjepidevalt.

Miks te õpite?
Minu jaoks on õppimine vaimse heaolu üks alustalasid. Need on põnevad uued algused iseenda jaoks. Õppimine tähendab huvi enesetäiendamise ja teadmiste vastu. Minu jaoks oluline inimese areng igal eluperioodil, ka viimases veerandis. Kui leidub paindlikke minu elukorralduse ja huvidega sobivaid kursusi, siis kavatsen ikka ja jälle osaleda.

Milliseid muutusi on täiskasvanuna enese täiendamine Teie ellu toonud?
Enesetäiendamine on andnud mulle kindlust astuda Eesti looduse tutvustamisel inimeste ette kvalifitseeritud loodusgiidina. Julgust väljendada ennast võõrkeeltes. Tekkinud on ka äriidee ja unistan oma ettevõtte loomisest. Selle peaks ära proovima 2021. aastal, sest muidu ei saa kunagi teada, kas see päriselt ka töötaks.

Aasta õppija 2020, eripreemia- Katre Mölder

Teadlikult valides loome iseenda maailma, iseenda soovi järgi                                               

Jõgevamaa aasta õppija Katre Mölder (49) on viimase kahe aasta vältel elus täieliku kannapöörde teinud. Ta oli töötanud Avinurme puiduaidas juba 9 aastat ning hing ihkas midagi uut. Nii läks Katre õppima floristikat ja ettevõtlust, et avada oma lillepood. Elul olid talle varuks aga muud väljakutsed. Talle pakuti kunstilise juhi ametikohta Avinurme kultuurikeskuses, kus ta saaks uue omandatud eriala oskusi samuti edukalt rakendada. Katre võttiski vastu väljakutse kujundada endale ise unistuste ametikoht. Viimase kahe aasta vältel on ta läbinud kümme erinevat ja sisukat koolitust, et end täiendada ja oma eesmärke ellu viia. Talle on väga oluline panustada oma aega ja teadmisi kogukonna hüvanguks, tagada kodukoha Avinurme jätkusuutlik areng ning samas hoida ja väärtustada aastasadu säilinud traditsioone. Ta on aktiivne MTÜ Avinurme Tünnilaada juhatuse liige ja laada meeskonna liige, MTÜ Avinurme Kultuuri- ja Hariduse Seltsi juhatuse liige, Avinurme Kogukonnakogu liige, Avinurme Külavanemate Koja liige, Avinurme piirkonna eakate koordinaator ning laulab ka kohalikus naiskooris. Katret väärtustatakse kui väga kohusetundlikku ja uuenduslike ideedega inimest, kelle osalemine kolmanda sektori tegevustes on Avinurme arengule äärmiselt oluline.

Miks Te õpite?
Mida vanemaks ma saan, seda kallimaks ja väärtuslikumaks muutub elu, aeg ja kõik see, millega ma igapäevaselt tegelen ning kuhu ma oma aega ja energiat panustan. Tahan elada oma elu nii, et mul oleks, mida mäletada ja tunne, millega oma kõiki asju teen, peab olema see „õige“. See teadmine ei ole alati olnud, aga mingi hetke või sündmuse ajendil saab eluolu uue tähenduse ja sellest johtuvalt olen ka mina teinud oma lähimineviku valikud ja keeranud elus uue lehekülje. Valisin tee, mis pakub mulle nii palju, et ärkan igal hommikul rõõmuga. Olen väga uudishimulik. Ihkan uut energiat ja seda saan ma õpingute kaudu, ennast teostades. Mulle meeldib tutvuda uute inimestega, uute Õpetajatega (ja seda just suure algustähega kirjutades), kes on minu ellu toonud palju värskust, tarkust, avatud meelt, toredaid emotsioone jne. Õppimine on alati positiivne ja energiat andev. Olen mõelnud, et sama tunne on reisimisega – mida rohkem uusi maid avastada, seda enam tahaks veel ja veel... Õppimisega on ju sama. Teadmine ja tunne, mis eelnevast on jäänud, tekitab tahtmise omandada veel midagi, mis seni „unistuste salalaekas“ ootel on seisnud. Hetkel on mul seal „laekas“ veel mitu mõtet, mida lähitulevikus plaanin ellu viia. Luua iseenda maailma iseenda soovi järgi – see on ülim, millega end „premeerida“. Ma olen nii tänulik iseendale, et ma olen need teekonnad ja õpinguaastad ette võtnud. See on muutnud mu elu, väga-väga positiivses suunas!

Milliseid muutusi on täiskasvanuna enese täiendamine Teie ellu toonud?
Õpingute tõttu on muutunud mu enesehinnang – ma olen saanud juurde väga palju julgust ja tahet (soovi) teha asju, mida ehk varem ei oleks teinud. Julgust teha elus kannapöördeid, õppides praeguses vanuses täiesti uue eriala ja seeläbi elades oma elu nii mitmemõõtmeliseks, huvitavaks ja eriliseks! Ise õppides on tulnud julgus ka ise õpetada, olgu see siis kalligraafia, floristika või hoopis midagi muud. Sama on olnud ettevõtluskoolitusega, kus õpitust on palju leidnud rakendust meie pere-ettevõttes. Olen elukestva õppe pooldaja ja leian, et just see tekitab õige motivatsiooni ja inspiratsiooni elada oma elu nii, et see oleks „nakkav“ ka minu lähikondsetele. Tean, et minu õpingud on olnud motiveerivaks jõuks ka minu perele ja ilma pere toetuseta ei teeks ma midagi. Tagala on alati oluline!Tänu uutele teadmistele olen leidnud uue töökoha. Kui aus olla, siis lausa mitmed kogukonna ellu panustavad teod ja projektid on olnud inspireeritud just uutest teadmistest ja oskustest. Mulle eneselegi ootamatult on mulle tehtud tööalaseid ettepanekuid, millele varem mõeldagi ei osanud. Olen saanud ennast teostada ja proovile panna valdkondades, kus saan hiljuti õpitut kasutada ja ka seeläbi õpin kogu aeg, jätkuvalt! Peab paika minu floristika õppejõu ütlus: „Õpetades õpime ka ise.“.Kõige selle juures on minu jaoks aga kõige olulisem ja tähtsam, et olen inimesena muutunud ja tundub, et vaid paremuse poole. Nii mu sõbrad-tuttavad väidavad. Jah, me muutume, sest kõik see, millega ja kellega me end ümbritseme ning mida teeme, muudab meid. Nähtamatult või nähtavalt. Puhas rõõm on olla eeskuju ja teenäitaja, et mitte kunagi pole hilja õppida ja teha seda, mis sinu südamega kooskõlas on! Tänan selle võimaluse eest elada oma elu põnevaks ja huvitavaks kõiki neid, kes selles protsessis osalised on olnud!

Aasta õppija 2020, rahva lemmik- Kerli Kõiv

Põimides teadmisi kogemustega saame luua tervema ühiskonna                                   

Võrumaa aasta õppijalt Kerli Kõivult (47) võib südamerahus küsida, kuidas ta seda kõike jõuab. Ta töötab, juhib üle-eestilist Eesti Avatud Noortekeskuste Ühendust, panustab oma kodukohta, on lähedastele alati olemas, õpib täiskoormusel, läbib lisakoolitusi ning jagab ka teistele teadmist elukestvaõppe ja enesejuhitud õppimisse olulisusest, seda kõike samaaegselt.Viimase kahe aasta vältel on ta eelkõige pühendunud teistkordse magistrikraadi saamisele Tartu Ülikoolis Haridusinnovatsiooni õppekaval. Hetkel  jätkab Kerli õpinguid doktoriõppes Tartu Ülikoolis. Paralleelselt õpingutega osales ta mitmetel täiendavatel koolitustel. Pelgalt eriolukorra ajal möödunud kevadel läbis ta neli erinevat e-kursust.Et tema õpingud on suunatud NEET-noorte vajaduste ümber ja kuidas tuua neid rohkem tagasi elukestvasse õppesse, mis tagaks neile edaspidi ka õnnestumised tööelus, on ta panustanud Noortekeskuse töösse kogu hingega, püüdes seeläbi parendada ühiskonda järgmiste põlvkondade jaoks. Kerli on lähikondlaste sõnul uuendusmeelne ja innovaatiline, väga hea kuulaja ja suunaja ning ülimalt abivalmis, seistes alati selle eest, et kõik meeskonnaliikmed oleksid kaasatud ja koheldud õiglaselt.Lisaks on Kerli juba aastaid panustanud kodukandi arengusse, alustades sellest, et on kohaliku kooli hoolekogu liige. Ta on mitme kohalikku elu edendava ühenduse juhatuse liige. Ta juhib Rõuge vallavolikogu hariduskomisjoni ja olnud mentoriks paljudele sealsetele inimestele. Ta on algatanud erinevaid projekte, sh ellu viinud ligi 40 rahvusvahelist õpiprojekti.

Miks te õpite?
Lapse, noore või täiskasvanu õnnelikkus ja rahulolu sõltub nii paljudest asjaoludest tema maailmas. Soov ühiskondliku heaolu saavutamisele kaasa aidata on viinud mind õppima ja kogema erinevate valdkondade teadmisi, sh noorsootöö-, sotsiaaltöö- ja haridusvaldkond. Soovin osata kõnelda noorte heaolu eest mitte ainult ühe valdkonna vaatest, vaid põimida erinevad teadmised ja oskused üheks. Inimene on ju tervik ja ka ühiskond tema ümber peab moodustama terviku, kus osapoolte erisused loovad ühtse toetava keskkonna. See on peamine põhjus, miks üha rohkem tahan selles valdkonnas juurde õppida ja teadlikum olla.Õppimine hoiab minu huvi maailma vastu pidevalt elavana, sest üha rohkem lugedes ja uurides leian uusi nüansse ja vastuseid seniteadmata asjaoludele. Olen inimene, kes üksteisest erinevate alade vahetamise asemel soovib minna teemaga sügavuti ja avastada sealt tähenduslikke leide.

Milliseid muutusi on täiskasvanuna enese täiendamine Teie ellu toonud?
Enese täiendamine on andnud mulle sisemise rahu. Õppimises olen leidnud endale sobiva kanali, mille abil avastada, uut luua, ennast väljendada. Õppimine on muutunud eluviisiks. See aitab eristada olulisi asju vähemolulistest, näha maailmast suuremat pilti ja võimaldab seeläbi olla ka isiklikus tööelus paremini toimetulev. Õppimine on viinud mind kokku suurepäraste inimestega, kellelt igaühelt on killuke midagi uut õppida. See on toonud uusi situatsioone, kust on kaasa võtta kordumatud kogemused ja tarkused edasiseks.Uued kogemused on muutnud mind lahenduskesksemaks, kujundanud kriitilist mõtlemist ühiskonnas või kogukonnas toimuva suhtes, andnud julgust kahelda olemasolevas ning pakkuda välja uusi lahendusi.Õppimine on toonud sõprus- ja perekonna jagatud ühistesse teemadesse rohkem maailmaavastuslikemaid arutelusid, üksteiselt nakatumist õppimise suunal. Mul on hea meel, et kogu minu pere ja lähim sõpruskond on õppimisest huvitatud ja avastavad samuti pidevalt uut enda ümber.